DVX200 - Secrete Ascunse


Atunci când vine vorba de filmarea de știri și documentare, o cameră pe care utilizatorul o ia de la locul ei și o poate folosi imediat e alegerea perfectă. Impresionanta cameră AG-DVX200 de la Panasonic este prima generație de camere run-and-gun cu rezoluție 4K ce îndeplinește toate cerințele unei camere run-and-gun și multe altele.


DVX200 are optică integrată, o ușurință de neegalat în utilizare și un set întreg de de caracteristici foarte greu de refuzat, tot acest pachet venind la un preț rezonabil. Camera e un vis devenit realitate pentru documentare, știri și aplicații spontane. Până acum nu am reușit să facem asta cu o cameră compactă cu senzor mare, dar DVX200 schimbă situația.


Desigur că există cameramani și producători de programe de televiziune pentru care DVX200 nu reprezintă o opțiune. Aceste persoane - și poate ești una din acestea - vor considera doar o cameră 4K cu obiectiv interschimbabil. Pentru acești utilizatori de camere, există deja o lungă listă de camere 4K/UHD din care pot alege.


De ce să alegem Panasonic DVX cu un obiectiv neinterschimbabil ce "sufocă" creativitatea? Pentru că dacă nu filmezi în principal cinematografie digitală, evenimente sportive profesioniste sau animale în natură și nu ești dispus să investești într-o cameră vârf de gamă cu optică de precizie înaltă, obiectivul versatil de înaltă performanță integrat cu zoom 13x al lui DVX200 are mult mai mult sens. Desigur, majoritatea filmelor de cinema au nevoie de o cameră de clasă mai înaltă, precum flagship-ul Panasonic, Varicam LT. Dar trecând peste camerele top-end, pe segmentul de preț al lui DVX200, nu există nicio cameră sau DSLR 4K care să performeze mai bine, să producă imagini mai clare sau să fie mai versatilă.


E de înțeles dorința multor operatori de a avea capacitatea de montare a oricărui obiectiv doresc în funcție de nevoi. Știm, însă, din cercetările făcute în interiorul industriei că, în special pe partea de broadcast, puțini operatori folosesc avantajele aduse de capacitatea de schimbare a opticii camerei. Chiarși pentru majoritatea celor ce filmează documentare, știri și aplicații spontane, capacitatea de a schimba obiectivele aproape că nu emrită, având în vedere compromisurile foarte reale de performanță ce vin cu această capacitate. Panasonic a fost primul producător major de camere care să ofere Compensare de Aberații Cromatice (CAC), o strategie onboard de optimizare implementată via software pentru a reduce apariția aberațiilor cromatice.


Obiectivul cu factor de magnificație înaltă 13x al lui DVX200 e, la momentul acesta, unic între camerele compacte 4K. Obiectivul integrat produce imagini foarte clare, fără artefacte semnificative chiar și atunci când suntem cu zoom-ul și rezoluția la maxim. Problemele cu focalizarea, distorsionarea, erorile de urmărire, aberațiile cromatice sau alte defecte comune pe care operatorii le pot vedea la obiectivele mai ieftine, sunt corectate și mapate direct in-camera. Rezultatul este o imagine extrem de curată și cu un aspect elegant, deloc tipic pentru o cameră ieftină.


A oferi performanță optică optimă e un lucru, dar elementul plutitor servo-controlat din spatele obiectivului permite și o versatilitate remarcabilă, incluzând o capacitate grozavă de focus extrem de aproape de suprafața frontală a obiectivului. Acest tip de flexibilitate este de neatins într-o cameră low sau mid-level cu obiectiv interschimbabil.


Un nou senzor 4K/5K


DVX200 cu ultimul firmware oferă niște imagini 4K cu zgomot foarte redus. Asta se datorează în parte senzorului camerei de ultimă generație 4K (în realitate 5K), care oferă în mod inerent imagini cu zgomot redus. Senzorul MOS tip 4/3 este unic camerei DVX200 și nu este un senzor refolosit de pe Lumix GH4 sau de pe generațiile mai vechi de camere foto.


Mod Fast Scan


La fel ca Lumix GH4, DVX200 înregistrează 4K 4096 x 2160 nativ. Pentru a obține aceste cadre largi, senzorul nativ al camerei de 13.5 MP captează 5022 pixeli orizontali ce sunt downscalați la 4K, producând imagini incredibil de clare cu o reducere mare de zgomot ce se realizează în timpul procesului de downscale.


DVX200 are asimetrie foarte mică la nivel de obturator, mai ales în modul Full HD 1920 x 1080, firmware-ul v1.25 adaugă o funcție de înregistrare FAST SCAN, beneficiul FAST SCAN-ului fiind cel mai evident la 24 FPS. La frame rate-uri mai mari, asimetria este în mod inerent o problemă mai mică datorită vitezelor de citire mai mari de pe suprafața senzorului. De asemenea, FAST SCAN utilizează o scanare redusă de 9 MP (Ultra HD), așa că imaginile nu sunt la fel de clare ca cele oferite atunci când se folosește senzorul nativ 5K.


Înregistrare Log


Prin orice măsură obiectivă, DVX200 oferă în mod garantat 12 stop-uri de latitudine atunci când filmezi log (V-LOG-LITE). Căutând detaliul maxim în imagini, mulți filmmakeri de seriale preferă să înregistreze în log. Oricum, există niște dezavantaje în legătură cu vizualizarea obișnuită și fluxul de lucru asociat acestei metode de înregistrare. Majoritatea funcțiilor de imagine precum nivelul de negru sau gamma nu sunt accesibile, iar reducerea de zgomot nu este aplicată in-camera. Setarea optimă a nivelului de negru și contrast, precum și a suprimării de zgomot trebuie aplicată mai târziu în post-producție, complicând procesul de finisare al filmării și având potențialul de a întârzia livrarea produsului finit.


DVX200 V-LOG-L urmează o curbă de răspuns sensiometrică ce e aproape identică funcției log disponibilă pe VariCam LT. Senzorul mai puțin sofisticat al DVX-ului are doar 12 stopuri, pe când VariCam-ul extinde curba la 15 stopuri sau mai mult. În vreme ce funcțiile log ale celor două camere sunt identice, tabelul LUT aplicat pe VariCam nu va produce aceleași rezultate pe DVX200.


Formate și framerate-uri


Camera are suficientă putere pentru a înregistra 4K la un bitrate variabil relativ generos de 100 Mbps la 24 FPS. Frame rate-ul integral pare ciudat în acest moment al istoriei, mai ales în domeniul broadcastului.


În timp ce 24 FPS asigură cea mai bună compatibilitate pentru cinematografia digitală, captarea imaginilor video la 24 FPS prezintă posibile probleme pentru facilitățile de televiziune. Complexitatea matematică a conversiei filmărilor 24 fps la 23.976 fps poate conduce la artefacte serioase și la o pierdere de calitate semnificativă. Audio-ul trebuie încetinit de asemenea, un proces mai puțin traumatizant, dar de care este nevoie la conversie. E de ajuns să spunem că facilitățile TV din Europa vor filma aproape exclusiv Ultra HD 25 FPS și trece peste opțiunea 4K.


DVX200 înregistrează all I-frame Ultra HD la 3840 x 2160 - 23.976, 25 și 29.976 FPS la bitrate-uri de 100 Mbpos și 150 Mpps. Opțiunea non-proprietară all I-frame nu trebuie să fie confundată cu formatul Panasonic P2 AVC-Intra care necesită cardurile P2 de viteză mult mai înaltă.


Majoritatea operatorilor camerei vor alege să înregistreze Full HD 1920 x 1080 la cea mai mare setare de bitrate a camereiȘ all I-frame 200 Mbps. Setarea este foarte intensă pentru procesor, de aceea unii operatori spun că văd imagini de calitate mai bună la 100 Mbps.


Pare contraintuitiv să vedem imagini mai bune la un bitrate mai mic, dar reducerea în bitrate a înregistrării are o încărcare de date mai mică și, deci, este mai puțin predispusă la anomalii de redare. Pentru cei ce vor folosi DVX200 în principal în Ultra HD și 4K, încărcările mari de date pot necesita un computer și o platformă NLE mai rapidă. Ar putea fi un motiv suficient pentru a face o conversie la ProRes pentru redare mai fluentă, depinzând de platforma de editare.


DVX200 are capacitatea unică de a înregistra .mov/.mp4 Full HD pe recorderul secundar în niște fișiere proxy de 50 Mbps sau 8 Mbps. Înregistrarea AVCHD este și ea o opțiune într-o gamă largă de bitrate-uri până la 28 Mbps, pe lângă standard definiotion. În concluzie, avem foarte multe opțiuni!


În ultimă instanță, facilitățile de broadcast trebuie să se hotărască în legătură cu ceea ce vor de la cameră, pentru că aceasta le poate face aproape pe toate. Putem lua ca exemplu o caracteristică a lui DVX200 numită Background Recording. O caracteristică ce nu s-a mai văzut la altă cameră profesională și care funcționează cam așa: La pornirea camerei, cardul #2 intră automat în înregistrare, pe când cardul #1 înregistrează clipuri secvențial în modul obișnuit.


DVX200 este în mod cert o cameră remarcabilă ce oferă cel mai bun raport calitate-preț într-o cameră mid-level 4K. Rafinamentul și versatilitatea ei prezintă însă niște provocări, mai ales pentru broadcasteri.