Consumer sau Prosumer? Pret vs Calitate


Astazi discutam un subiect cu totul special. Batalia tacita a granitelor dintre Consumer si Prosumer. Este o zona care cuprinde de ceva timp, din ce in ce mai multi clienti, producatorii incercand si reusind, mai mult sau mai putin, sa diferentieze cu linii clare categoriile de clienti.  Ca si alte articole, incercam intr-o forma obiectiva sa expunem probleme ,mai mult sau mai putin oficiale, prezentate de producatorii de echipamente video cat si de utilizatori. 


Line-up-ul Panasonic din seria Prosumer. De ce sa fim Pro?


In urma cu cateva luni, Panasonic a lansat oficial cele 3 camere, AG-UX90 (4K *8bit 4:2:2), AG-UX180 (4K *8bit 4:2:2) si AG-AC30 (FHD - 8bit 4:2:0). Primele 2 fac parte din seria UX, iar AC30-ul este inlocuitorul lui AG-AC90. Toate sunt clasate in seria Profesionala de la Panasonic. Incepand cu AC-30-ul si terminand cu UX 180-ul functiile prezente pe aceste camere sunt mosteniri de la gama P2 (varf de lance in seria camerelor ENG de la Panasonic) cu functii specifice camerelor profesionale. Si design-ul adoptat este deja unul standard. De cand a fost lansat AG-DVX200, dispunerea conectorilor XLR, zona de control a sunetului, plasarea sloturilor de carduri, alaturi de acumulator cu o montura unica (camerele functioneaza cu acelasi tip de acumulator, detinand aceeasi montura), sunt elemente ce le gasim prezente astazi la toate camerele profesionale de la Panasonic. Printre altele va amintim ca avem conditii si perioade speciale de garantie la toate produsele din gama Prosumer. 


Gama Consumer ofera camere cu un pret considerabil mai scazut ceea ce inseamna optiuni sau prioritati limitate la fiecare produs. De exemplu la Panasonic HC-X1, care pare sa fie aceeasi camera cu AG-UX180, diferentele sunt suficiente ce pot fi considerate majore de utilizatorii Prosumer. Calitatea materialului este 8bit 4:2:0 spre deosebire de 8bit 4:2:2 la UX. Limitarile de Menu, Profile de Culoare sau setari cu optiuni mai putine fac diferente majore intre HC si UX. Serviciile cu siguranta nu mai sunt presarate cu elemente Premium, iar produsele , pe langa problemele specifice gamei, care detine antecedente la diverse modele consumer (problema de  sensibilitate a butonului de RECording sau consumul ridicat de energie (din acumulator) al FAN-ului incorporat).  Conditiile de garantie fac ca beneficiarii din gama Consumer sa fie tratati diferiti cu optiuni de service ce reprezinta o perioada mai lunga de reparatie/constatare a defectiunii (pana la 30 de zile) si cu un an (1) mai putin pentru perioada totala de garantie comerciala. 3 ani la Prosumer, 2 ani la Consumer . Cel mai elocvent  exemplu ar fi acesta. Avem un UX180 care dintr-o cauza nefericita s-a defectat. Mergem repede pe net, inregistram in sistem comanda de service si in 24 de ore maxim, la usa noastra sau la o adresa indicata de client, apare la usa un curier cu o cutie goala de transport pentru camera defecta (cutia este speciala si branduita Panasonic, captusita cu un burete special). Nu este nevoie sa mai detinem ambalajul original sau actele produsului, doar seria  sa fie clar vizibila pe camera. Din momentul in care a plecat curierul,  camera ajunge cat mai repede cu putinta la Service-ul Profesional Cardif din Irlanda. In maxim 5 zile, clientul primeste inapoi camera reparata sau dupa caz, o camera nou-nouta. Daca avem un HC-UX1, clientul NU beneficiaza de acest serviciu. Trebuie sa mearga personal cu ambalajul original al camerei, alaturi de actele de provenienta la Service-ul local din Romania, unde se repara orice, de la casetofoane la frigidere. Daca este necesar inlocuirea unei piese sau dupa caz trimiterea camerei la alt service din alta tara, toate acestea se vor face pe cheltuiala clientului. Lucrurile sunt cat se poate de clare in ceea ce priveste conditiile de service. Da, sunt diferente pe care un utilizator Consumer ar trebui sa le ia in calcul atunci cand doreste sa treaca in sfera de Pro. 


O granita clara face diferenta (dintotdeauna) intre produsele Premium - Profesionale si produsele low cost sau Consumer, ce integreaza componente de o calitate mai slaba, acestea avand clar  piete diferite de clienti.

Ramane la decizia fiecarui utilizator sa faca trecerea de la Consumer la Prosumer, asezand in balanta optiunile si beneficiile unei camere dintr-o gama versus alta camera (fie ea in aparenta si similara) din alta gama.