Camera perfecta in functie de prioritati


Nu cu multi ani in urma, cand evolutia tehnologica se facea in pasi mici, o data la 3-4 ani, unde progresele erau clar trasate, cu nevoi ce veneau in ajutorul utilizatorilor, apareau in piata de profil doar cateva modele de camere video profesionale si de cinema.

O data cu revolutia DSLR-ului, publicul si nisa de profil parca nu isi mai gaseste locul. Este clar ca nevoile de bugete reduse se resimt in productiile din clasa low-middle, dar, in continuare acolo unde productiile au fonduri si bineinteles, isi mentin standardele (aici clar scoatem din discutie proiectele ce se concretizeaza in online pe platforme gen YouTube) rezultatul final este net superior. Acest subiect este ca o cutie a Pandorei. Cu totii filmam, conteaza ideea, iar instrumentul...este un simplu instrument. Oare? Oare putem duce la bun sfarsit un proiect fara probleme in post procesare? Oare nu ne intereseaza tipul de compresie, bitrate, codec, LOG, Raw, tipul de senzor, autofocalizarea, montura si tipul lentilelor? Eu personal cred ca echilibrul il putem gasi in calcule si prioritati precis puse la punct.

Deja 4K-ul bate la usa, dar nici macar 15-20% clienti din piata nu detin playere stand-alone Bluray 3D sau 4K, chiar daca telespectatorii probabil ca au inceput deja sa treaca la televizoare de ultima generatie UHD, in conditiile in care un content UHD in acest moment nu este la indemana oricui. Pe langa televiziunile clasice, ce pot fi receptionate pe cablu sau satelit, nici nu se pune problema in viitorul apropiat, sa ne ajunga in case, cel putin in tara noastra, posturi ce au content UHD/4K. Stiu...stiu o sa spuneti de IPTV. Iese din schema de joc in acest moment. Vorbim de televiziunile care urca pe bune (cu bani multi) semnalul in eter, dupa care este receptionat de cablisti si distribuit catre populatie. Indiferent cat de putini suntem cei care privim la filme pe platforme on-line sau IPTV, in acest moment, televiziunile inca au o mare cota din piata... iar acest lucru, cel putin in Romania, pentru o buna bucata de timp, va fi neschimbat. Totusi utilizatorul inca este comod, si prefera o telecomanda. Revenind la subiectul nostru, va dau si vesti interesante. Deja 2 televiziuni nationale au testat obiective si camere 4K, cu downscaling de semnal, in cateva emisiuni si meciuri sportive. Pentru partea tehnica a insemnat o adevarata provocare, dar rezultatele au fost clar pozitive.

Si vorbind de practica si rezultate pozitive, intr-un proiect TV national, dar sub licenta internationala, Canon C100 Mark II a fost inlocuit cu noul C200. O sa vedem in aceasta primavara pe micile ecrane un proiect multicam, unde au fost utilizate 8 Camere Canon C200. Trecerea a fost lina, dar progresiva in acelasi timp. Acestea au fost folosite la capacitate maxima, in conditii extreme de lucru.

Pe segmentul de wedding, fara sa luam in calcul clientii pentru low-buget ce aleg camerele DSLR, si aducand in discutie doar senzorul  de Super 35mm, competitia este foarte stransa intre Panasonic EVA1 si Canon C200. Amandoua bune, amandoua destul de diferite, si cu public bine definit pentru fiecare.  Ca sa sintetizez in cateva randuri, EVA1 este ok pentru cei care doresc compresie decenta, V-Log, stabilizare interna (fara a face performante prea mari in low-light), si un look cinematografic, posibilitatile de inregistrare RAW, pentru productia video, fiind doar externe. C200-ele se detaseaza prin RAW intern ce este stocat pe un card CFast 2.0, de altfel acest suport de memorie fiind utilizat in prezent la marii producatori de camere cu senzori Super35mm ce sunt folosite la productia de Filme, Documentare, Spoturi Publicitare si Videoclipuri muzicale. Chiar daca nu are stabilizare interna, orice lentila de la Canon sau alte branduri ce inglobeaza sistem de stabilizare in lentila, functioneaza perfect pe noul C200. Cand vine vorba de focalizare asistata Dual Autofocus isi spune cuvantul, fiind lider in domeniu la aceasta ora. Pe cardurile SD informatia poate fi stocata Proxy, paralel cu Cardul Cfast, sau putem inregistra in format MP4, intr-o forma noua de codec, orice proiect, care in practica reuseste sa ne uimeasca in post procesare, chiar daca materialul este comprimat. Camera perfecta, nu exista. Trebuie sa ne gandim ce prioritati avem si ce doreste clientul final.

Indiferent ca vorbim de HD, 2K, 4K ...sunt doar interfete in acest moment. HDR-ul bate la usa cu adevarat. Aici este cheia, la Dynamic Range. Un material HDR si la rezolutie (doar frame/rama) de 1080p poate bate o camera care trage 8K, dar care ne ofera un frame/rama fara o informatie completa (fara un content suficient de date) sau cu un codec slab (sau de ce nu cu o imagine prea comprimata). Inca un secret, asa pe final de articol, EVA1 si Canon C200 au capacitatea de a inregistra imaginile in format HDR. Numarul maxim de stopuri (de Dynamic Range evident) poate fi atins numai in acest mod.

Indiferent ca sunteti sau nu hotarati sa testati sau achizitionati o camera video profesionala, sau de ce nu, un setup complet pentru nevoile proiectului dumneavoastra, va asteptam cu sugestii, propuneri sau intrebari. Sa nu uitam ca anul trecut am fost primii in Romania care am prezentat oficial, in ziua lansarii internationale, Canon C200, apoi timp de 1 saptamana am facut un RoadShow alaturi de Canon C200. Mai tarziu, la Brasov, unde a fost organizat Frame Concept, am  reusit sa aducem specialisti din Olanda (F&V) si Germania (Edius Pro) pentru a interactiona direct cu comunitatea de Videografie, iar la sfarsit de an am organizat CBS Forum, cel mai mare eveniment de profil care aduce in fata directorilor si a personalului tehnic specializat din televiziunile nationale si locale, producatori sau specialisti din domeniul industriei de Film si Televiziune (Grass Valley, Canon, Panasonic, TvLogic, Swit, Fujinon, Autoscript, Vitec - Sachtler, Calrec). In decursul anului 2018 pregatim o serie de evenimente, workshop-uri si prezentari, pe care urmeaza sa le anuntam din timp. Incercam sa venim in ajutorul nisei de Film & Televiziune dar si a Videografilor Independenti din Romania, cu proiecte inedite si unice.