Audio-Technica, dincolo de limite


In pofida numelui atat de European, Audio-Technica este o companie Japoneza fondata in anul 1962 de Hideo Matsushita, devenind in timp un brand de top cu numeroase premii (inclusiv pentru inovatie tehnologica) in domeniul audio. Foarte cunoscuta in Statele Unite, a inceput sa intre dupa anii 80’ si in piata de profil din Europa. Inginerii acestei companii au creat solutii pentru echipamente audio profesionale dezvoltate in laboratoarele proprii, recunoscute pe plan international. Solutiile profesionale oferite se bazeaza in special pe microfoane, casti, sisteme audio fara fir, mixere audio si alte echipamente electronice audio. 


Astazi ne oprim asupra Microfonului AT8024 de la Audio Technica. Am avut ocazia sa testam si noi acest microfon la cateva productii pentru a ne face o idee obiectiva despre capacitatile reale ale acestui produs. 


La prima vedere, pare un produs usor, aparent fragil, cu un sistem special de sustinere a microfonului, pentru atenuarea socurilor care ar putea produce un zgomot nedorit in timpul functionarii. In pachetul standard vine cu 2 tipuri de filtre pentru vant. Unul simplu, din burete, branduit Audio-Technica, iar celalalt este un filtru pisica, pe care l-am folosit si noi in timpul filmarilor. Alimentarea microfonului este activa si se face printr-o baterie AA care, spre surprinderea noastra, a functionat fara probleme, continuu, timp de 24 de ore. La ora terminarii filmarilor, bateria inca mai era functionala. Butoanele de pe spatele microfonului ajuta la setarea microfonului inainte de filmare. Primul comutator, cu trei pozitii (OFF, Stereo, Mono) este pentru a ne alege modul in care vrem sa fie captat sunetul. Pozitia Stereo, pe care am folosit-o cel mai mult, asigura un sunet de ambianta plin, care acopera cu success frecventele pe care le capteaza, generand un sunet curat. Daca ar fi sa ducem la extrem, am avea sentimentul ca sunetul este parte a imaginii. Se intampla lucruri in dreapta cadrului, din dreapta vine si sunetul. Cand subiectii sunt pozitionati diferit in cadru, cu mai multe planuri ale unei actiuni, AT8024 face fata cu brio, si reuseste sa ne introduca in actiunea cadrului. Planul sonor generat este unul placut. Nu se simte sub nicio forma prezenta inregistrarii digitale. La putine microfoane pe care le-am vazut in experienta mea de utilizator, am simtit foarte rar redarea unei actiuni, pe plan sonor, cu un sunet atat de cald si natural. In modul Mono, microfonul se comporta la fel de cald, cu un sunet natural, cu exceptia modului de captare. Un alt comutator tot cu 3 pozitii (0, - 10dB, - 20 dB) este pentru folosirea compresorului montat pe AT8024. Sincer, face minuni. La un concert Voltaj, unde sunetul a fost de peste 20 Kw, camera care a fost montata in fata scenei la 5 metri fata de boxe a redat un sunet exceptional de clar. Pentru moment in post, am avut impresia ca sunetul este tras din linie, nu pe ambianta. In functie de volumul general al mediului in care este folosit microfonul, folosim mai mult sau mai putin atenuarea in functie de situatie. Cu o impendanta de 50 ohms, rezista cu brio la un sunet maxim de 127 dB SPL, practic fiind un microfon ce poate fi utilizat in orice conditii de filmare, la cele mai inalte standarde. Un alt comutator (unde are desenate doua linii: una dreapta, si una cu o curba descendenta) este pentru a selecta modul de captare a sunetului. Pentru linia dreapta se capteaza toate frecventele acoperite de condensator, iar pentru linia descendenta avem activata o functie de low-cut, atunci cand filmam in conditii de sunet extrem (discoteci, concerte, platouri de televiziune). Conexiunea este pe un standard de 3,5mm mini jack, adresandu-se cu precadere utilizatorilor de camera DSLR. Noi l-am folosit pe un Canon C100, pe intrarea audio de jack. 


Ca si o concluzie, pe langa un pret exceptional, sistemul de microfon Audio Technica AT8024 este unul dintre cele mai fiabile sisteme de captare audio de pe piata. Accesoriile incluse si modul usor de folosire al acestui produs il face un obiect de nelipsit din trusa oricarui producator independent sau videograf.